Zoeken in deze blog

dinsdag 11 december 2007




Lourdes is altijd een feest, jubeljaar of niet.

In “De Standaard” van 9 december verscheen een uitgebreid artikel over 150 jaar Lourdes waarbij een intervew met pater Mark Kemseke die zegt:
“Onze Lieve Vrouw verscheen aan Bernadette, het armste en domste kind van het dorp. God ziet ons graag, wie we ook zijn en wat we ook doen. Als 150 jaar voelen mensen zich daardoor aangetrokken. Maar het gaat verder dan dat. Wat mensen niet thuis kwijt kunnen bij hun pastoor vertellen ze hier. De magie van Lourdes is dat mensen hier zichzelf kunnen zijn. Gelovigen onder gelovigen. Zieken onder zieken….”

Rita Verbeke, een vrijwilligster uit Kortrijk in Cité Saint-Pierre getuigde eveneens “ In de cité ontvangen wij de Bernadettes van vandaag. Zij kwam zeventien jaar geleden als zieke voor de eerste keer naar Lourdes: “ Ik vroeg Maria om me te genezen, maar het gebeurde niet. Achteraf besefte ik dat ik de verkeerde vraag gesteld had . Later heb ik gevraagd om me te helpen mijn gezondheid te aanvaarden. Mijn leven is erna compleet veranderd…. Lourdes is als drugs, zegt ze, Zodra je ervan geproefd hebt, wil je meer…”.

Een andere getuige is Jef Dries en Gerda uit Koksyde die al meer dan 200 keer naar Lourdes trok als bedevaarder, als brancardier met de zieken van de Boerenbond en de polios, als hospitalier in de “Hospitalité Notre dame de Lourdes”. Jef is een van de weinige Vlaamse ereburgers van Lourdes en beaamt: “Lourdes is echt fantastisch, de vrijwilligers zijn één hechte familie”.
En Paul Pardoens uit Hoeselt die rreds 22jaar als begeleider naar Lourdes trok voegt er aan toe: “ Lourdes is een speciale plek. Het is een feest, jubeljaar of niet.”.

1 opmerking:

Anoniem zei

Ook Noël Garré van Ziekenzorg CM heeft al 230 bedevaarten op zijn naam staan.OP 15 september 2009 is ook hij als ereburger van de stad Lourdes benoemd voor zijn inzet voor het begelijden van de ziekemede mensen.