Zoeken in deze blog

maandag 21 juli 2008

Bezorgde luistertijd



Bezorgde luistertijd

Om mij mentaal voor te bereiden voor mijn dienstverlof in Lourdes was ik bezig met het inzien van mijn documentatie en archieven over Lourdes.
En wat vind ik daar? In “Onder ons”, anno 1974 – periode dat ik brancardier was bij ziekenzorg – een gedicht van een ongekende dichter maar mij wel bekende Lourdesvriend m.n. Robrecht De Gersem.
Robrecht De Gersem is in de streek van Poperinge voor zijn vele streekactiviteiten niet onbekend en ook niet in Lourdes als coördinator van de Montfortbedevaarten.

Onderstaande tekst past misschien in deze vakantietijd waarin velen hun drukke agenda hebben opzij gelegd om meer aandacht hebben voor zichzelf zodat zij geen tijd kunnen vrij maken voor een andere, wellicht een eenzame.

JULLIE TIJD

Jullie
krijgen allemaal hetzelfde
aantal uren en minuten
tijd
afspraken, bezoekjes
bij familie, vrienden en geburen
feestjes
vergaderingen
zogezegde verplichtingen, relaties
met representatieve figuren.

Jullie
vragen allemaal hetzelfde
een aantal uren en minuten
tijd
geborgenheid, vriendschap
gelegenheid tot praten
dialoog
gedachtenwisseling
kontakten leggen met instanties
zonder eigen huis te kunnen verlaten.

Jullie
geven allemaal hetzelfde
aantal uren en minuten
een beetje tijd
een verre neef, een vroegere vriend,
een werkmakker, een invalied
zieken
gezonde mensen.
Waarom er niet aan denken.
Bezorgde luister-tijd vergeet Hij niet.

Robrecht De Gersem.


Op de foto: Robrecht aan het woord op de diocesane bijeenkomst van de Vrienden van Lourdes.

1 opmerking:

Anoniem zei

1974 was ik voorzitter van Ziekenzorg en schreef ze nu en dan.
Wist helemaal niet meer van dit gedicht.
Bedankt voor de aandacht!
Robrecht