De vorming en opleiding van de ziekenbegeleiders als taak van de Belgische Hospitaliteit Onze Lieve Vrouw van Lourdes.
De Belgische Hospitaliteit voorziet in haar in haar statuten onder
doel 1: de begeleiding van de zieken en gehandicapten op bedevaart
doel 2 het verschaffen van informatie en ervaringsuitwisseling in het belang er van.
Via ons contactblad wordt informatie bezorgd over Lourdes mede de werking binnen de Hospitaliteit van Lourdes en bij onze aangesloten leden-hospitaliteiten van diverse bedevaarten.
Als overkoepelend orgaan van de bedevaarten is één van onze bestaansredenen het verbeteren van onze werking in casu de begeleiding van zieken en gehandicapten op bedevaart.
Deze begeleiding en verzorging vereist een adequate uitvoering met een aantal voorwaarden en kenmerken.
Waarom een zorg voor een aangepaste ziekenbegeleiding nuttig blijkt ?
Regelmatig zijn er nieuwe en jonge begeleiders mee op bedevaart die dienen op de hoogte gebracht te worden van de taken en werkvoorwaarden in een geest van onze Lourdesspiritualiteit.
Er blijkt een gevaar bij jonge medewerkers voor een soort malaise in de spirituele beleving deze ziekenbegeleiding.
Grotere hospitaliteiten hebben misschien de mogelijkheid om dit intensief of groepsgewijze te doen. Wellicht hebben zij al enige ervaring bij de vorming, het motiveren en inspireren van de werking in hun zieken
Regelmatig zijn er nieuwe en jonge begeleiders mee op bedevaart die dienen op de hoogte gebracht te worden van de taken en werkvoorwaarden in een geest van onze Lourdesspiritualiteit.
Er blijkt een gevaar bij jonge medewerkers voor een soort malaise in de spirituele beleving deze ziekenbegeleiding.
Grotere hospitaliteiten hebben misschien de mogelijkheid om dit intensief of groepsgewijze te doen. Wellicht hebben zij al enige ervaring bij de vorming, het motiveren en inspireren van de werking in hun zieken
Waaruit kan die opleiding bestaan ?
Er is de bijscholing in het gebruik van technische hulpmiddelen zoals:
- Hulpmiddelen voor het vervoer, verzorgen en verhandelen van een zieke of gehandicapte.
- Hulpmiddelen voor het vervoer, verzorgen en verhandelen van een zieke of gehandicapte.
- Hoe maken wij het reisvervoer voor zieken en gehandicpaten zo comfortabel mogelijk, ook met het modern transport zoals TGV en vliegtuig ?
- Hoe gaan wij om met de hulpmiddelen ( rolstoel, elektrische wagen, brancar, hefbomen en liften voor de autocar of trein.)
- Het gebruik van het materiaal van de Franse Hospitaliteit: (blauwe stoeltjes, blauwe wagens, brancard)
- Het hanteren van de zieke of gehandicapte uit en in zijn bed, zijn auto, zijn rolstoel, de brancard, de zetel of stoel.
- Het bedienen van een rolstoel (vb op een stoep een groep plaatsen met zicht op de groep,met zoveel mogelijk contact en communicatie)
- Het communiceren met mensen met een spraakgebrek, doven, slechtzienden.
Er is de psychologische benadering van zieken en gehandicapten.
Hoe gaan wij om met een zieke en gehandicapte ? Tips i.v.m. onze houding, communicatie, discretie, inclusie.
Het op een verschuillende manier van omgaan met een zieke, een fysiek gehandicapte, verstandelijke, auditieve, visuele gehandicapte.
Hoe staan wij tegenover lijden en ziek zijn ?
Aandacht voor de hulpmiddelen van de zieke of gehandicapte: zijn rolstoel, zijn eigendom, zijn prothesen.
Enkele tips over een eerste lijnsverzorging kunnen worden gegeven.
Tips bij het behandelen van de zieke en gehandicapte, zijn prothese, het toedienen van zijn medicamenten, het toedienen van de eetmalen.
Discretie bij het betreden van de ziekenkamer, de kleding, de verzorging, de privacy
-
Eerste hulp bij ongesteldheid.
Bereikbaarheid van de hulpdiensten: eigen dokter en verpleegkundige, de ambulance, het dispensarium van de accueil, doorspelen van telefoonnrummers voor hulp.
Bescherming tegen grote hitte , koude, regen, vermoeidheid.
Er is de eigenheid van een Lourdesbedevaart
De spiritualiteit en organisatie van de Hospitaliteit van Lourdes
Informatie over het Heiligdom – zijn plaatsen, diensten, mogelijkheden, toegankelijkheid
Informatie over de vieringen bij een bedevaart: Internationale Mis, Eucharistie. Processie, Kruisweg, Boeteviering, cultus van het water, ziekenzalving, Lichtprocessie met hun betekenis en symbolen.
De Boodschap van Lourdes in verband met de ziekenbegeleiding en vrijwilligerdienst
Het Lourdesthema van het jaar met zijn toepassing in de ziekendienst.
Hoe kan deze vorming of bijscholing of informatie worden gegeven ?
Via een brochure; het contactblad een vormingssessie, een seminarie, een uiteenzetting op de Algemene Vergadering, een vormingsmoment op bedevaart in Lourdes ?
Vormingsgevers: spreker voor:het technisch aspect, de psychologische kant , het geestelijk aspect, de zingeving van uit de Hospitaliteit van Lourdes ?
Mogelijke assistentie en hulpmiddelen met video of powerpoint – medewerkers van het Rode Kruis of Vlaams Kruis, verpleegkundigen- ervaren bedevaartbegeleiders.
- Hoe gaan wij om met de hulpmiddelen ( rolstoel, elektrische wagen, brancar, hefbomen en liften voor de autocar of trein.)
- Het gebruik van het materiaal van de Franse Hospitaliteit: (blauwe stoeltjes, blauwe wagens, brancard)
- Het hanteren van de zieke of gehandicapte uit en in zijn bed, zijn auto, zijn rolstoel, de brancard, de zetel of stoel.
- Het bedienen van een rolstoel (vb op een stoep een groep plaatsen met zicht op de groep,met zoveel mogelijk contact en communicatie)
- Het communiceren met mensen met een spraakgebrek, doven, slechtzienden.
Er is de psychologische benadering van zieken en gehandicapten.
Hoe gaan wij om met een zieke en gehandicapte ? Tips i.v.m. onze houding, communicatie, discretie, inclusie.
Het op een verschuillende manier van omgaan met een zieke, een fysiek gehandicapte, verstandelijke, auditieve, visuele gehandicapte.
Hoe staan wij tegenover lijden en ziek zijn ?
Aandacht voor de hulpmiddelen van de zieke of gehandicapte: zijn rolstoel, zijn eigendom, zijn prothesen.
Enkele tips over een eerste lijnsverzorging kunnen worden gegeven.
Tips bij het behandelen van de zieke en gehandicapte, zijn prothese, het toedienen van zijn medicamenten, het toedienen van de eetmalen.
Discretie bij het betreden van de ziekenkamer, de kleding, de verzorging, de privacy
-
Eerste hulp bij ongesteldheid.
Bereikbaarheid van de hulpdiensten: eigen dokter en verpleegkundige, de ambulance, het dispensarium van de accueil, doorspelen van telefoonnrummers voor hulp.
Bescherming tegen grote hitte , koude, regen, vermoeidheid.
Er is de eigenheid van een Lourdesbedevaart
De spiritualiteit en organisatie van de Hospitaliteit van Lourdes
Informatie over het Heiligdom – zijn plaatsen, diensten, mogelijkheden, toegankelijkheid
Informatie over de vieringen bij een bedevaart: Internationale Mis, Eucharistie. Processie, Kruisweg, Boeteviering, cultus van het water, ziekenzalving, Lichtprocessie met hun betekenis en symbolen.
De Boodschap van Lourdes in verband met de ziekenbegeleiding en vrijwilligerdienst
Het Lourdesthema van het jaar met zijn toepassing in de ziekendienst.
Hoe kan deze vorming of bijscholing of informatie worden gegeven ?
Via een brochure; het contactblad een vormingssessie, een seminarie, een uiteenzetting op de Algemene Vergadering, een vormingsmoment op bedevaart in Lourdes ?
Vormingsgevers: spreker voor:het technisch aspect, de psychologische kant , het geestelijk aspect, de zingeving van uit de Hospitaliteit van Lourdes ?
Mogelijke assistentie en hulpmiddelen met video of powerpoint – medewerkers van het Rode Kruis of Vlaams Kruis, verpleegkundigen- ervaren bedevaartbegeleiders.
Ziedaar één aspect waarom en hoe de organissatie in onderling contact met de diverse ziekenbedevaarten kan dienstbaar zijn.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten